fredag 20. mai 2011

To av mine arbeider

http://www.youtube.com/watch?v=GIN1r9jFQJM Fyret et eget dikt som jeg har lakt toner til
http://www.youtube.com/watch?v=PUVUv_oZQ94&feature=related Soldatens kortstokk som jeg har skrevet ned teksten til og lakt bakgrunn til nydelig tekst som også medførte til at jeg skrev et dikt







































Soldatens korstokk

Etter landgangen i Normandie.
Reiste en gruppe unge soldater på en lang haiketur.
De kom til en by Bosak
Dette var på en søndag,
Og gutene ruslet bort til en kirke.
En sersjant som også var med tok gutene med seg inn i kirken.
Etter at menigheten hadde lest bønnen,
Tok preste frem dagens preken.
De guttene som hadde salmebøker tok disse frem,
Men en av dem hadde kun en kortstokk som han tok frem og spredde ut over benken.
Sersjanten oppdaget kortene og sa: "hei du å se og, få vekk de kortene der."
Og etter at gudstjenesten var over, ble soldaten brutalt tatt hånd om og stillet foran byens dommer. Dommeren spurte spurte:
 "Nå, sersjant, hvorfor har du brakt denne unge mannen hit?"
 "Fordi han har spilt kort i kirken, her dommer."
 "Hva har du å si til denne beskyldningen unge mann?"
 "Å ganske mye her dommer" svarte soldaten. "
Ja, det håper jeg, hvis ikke skal jeg straffe deg hardere enn noen annen noen gang er blitt straffet før!"
 Soldaten svarte:
 "Her dommer, i 4 år har jeg kjempet for mitt land i krig med fienden,
 og nå har jeg vert ute på en 6 dagers lang reise,
 og jeg har ennå ikke hat behov for verken salmebok eller bibelen i denne tiden,
men jeg håper at kunne tilfredsstille dem her dommer,
 med ærligheten og renheten ved mine intuisjoner med mitt kortspill.
Og med disse ord begynte soldaten sin historie."
"De forstår her dommer, når jeg tar for meg et ess i min kortstokk, så minner det meg om at det finnes bare en Gud
 en toer forteller meg at bibelen er delt i to deler - det gamle og det nye testamentet.
 Når jeg ser en treer, tenker jeg på Faderen, Sønnen og den hellige Ånd;
 Å ser jeg på en firer så tenker jeg på de 4 store evangelistene, som forkynte evangeliet
 de var, Markus, Matteus, Lukas og Johannes.
 En femer får meg alltid til tenke på de fem vise jomfruer,
Som passet lammene
Det var forresten 10 av dem
5 var vise og ble frelst, 5 var dumme og ble støt ut.
 Når jeg ser på en sekser så vet jeg at på 6 dager skapte Gud den store himmelen og denne praktfulle men dessverre så urolige verden vi lever i.
Å syveren forteller meg at på den syvende dag hvilte han fra alt arbeid, og kalte dagen hellig.
Ser jeg en åtter, tenker jeg på de åtte rettsindige Gud sparte da han utslettet jorden,
det var Noa, hans hustru og deres 3 sønner og deres hustruer.
Å når jeg ser en nier tenker jeg på de 10 spedalske som gud helbredet.
Ni av ti ikke en gang brøy seg om å takke ham.
Å selvfølgelig hver gang jeg ser en tier da tenker jeg alltid på de ti bud, de ti bud som gud sendte ned til Moses på steintavlene.
 Å ser jeg på en konge her dommer så minner det meg igjen om at det kun en konge i himmelen, Gud, den allmektige.
Å når jeg ser Dronningen, tenker jeg alltid på salige Jomfru Maria, Himmelens dronning,
Og knekten den vil alltid stå for meg som djevelen.
Når jeg teller antall øyner i mitt kortspill, så vil jeg finne trehundreogsekstifem,
som tilsvarer dagene  i et år.
Det er femtito kort, som tilsvarer uken i et år.
 Det er 13 kort i en farse det samme som uker i et kvartal
Det er fire valører, det samme som ukene i en måned.
Å tolv billedkort, som hver tilsvarer en måned i et år.
Som de ser her dommer mitt kortspill tjener meg ikke bare som en salmebok å almanakk men det tjener meg også i høyeste grad som min Bibel, så jeg håper her dommer at denne historien her i retten vil tjene som mitt forsvar, for den er bare samvittighet helt sann."

Og folkens: Jeg kan forsikre deg at denne historie er sann.
 For de den unge soldaten mange år sener som fortalte den til meg.
Han er nemlig min egen far




Ned skrevet etter
Jan Crosby
Det er også han som fremfører


Dette er noe jeg ofte vender tilbake til og tenker gjennom før jeg griper inn i en situasjon, det er ganske smart å sjekke bakgrunn og ikke bli stilt mot veggen slik denne sersjanten ble.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar